Bahasa Malaysia tahun lima
Blog ini dapat membantu murid tahun 5 mengenali tentang buah-buahan tempatan negara kita Malaysia. Negara kita memang terkenal
dengan berbagai jenis buah-buahan.Buah-buahan tempatan mempunya berbagai khasiat. Antaranya
ialah vitamin c, boleh
mencegah penyakit
dan sebagainya.
![]() | |||
buah -buahan tempatan |
Rancangan pengajaran harian
Nama Kelas
|
:
|
Tahun 5 bestari
|
|
Bil. Murid
|
:
|
30 orang
|
|
Masa
|
:
|
8.30 – 9.30 pagi
|
|
Tarikh
|
:
|
16.11.2011
|
|
Tema
|
:
|
Buah-buahan
|
|
Subtema
|
:
|
Buah-buahan
Tempatan
|
|
Tunjang
|
:
|
Komunikasi
|
|
Fokus MI
|
:
|
Menjawab
soalan dengan tepat dan kreatif
|
|
Mengkategori dan mengenalpasti
|
|||
Hasil pembelajaran
|
:
|
1.1.Berbual tentang sesuatu perkara perkara berkaitan dengan kehidupan sehjarian dengan menggunakan
kata,ungkapan,ayat,sebutan,intonasi
dan nada yang betul
Aras 1 (i).Berbual tentang sesuatu perkara yang
dialami dan didengar dengan
menggunakan bahasa yang sesuai.
5.1. Membaca kuat perkataan dan ayat dengan
sebutanm dan
intonasi yang betul dan memahami
petikan yang dibaca.
Aras
2 (i) membaca pelbagai jenis ayat dengan memberikan
penekanan pada intonasi
berdasarkan tanda baca.
6.1. Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk
mendapatkan
maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat
daripada internet
Aras
3 (3) Mengakses maklumat daripada laman web atau
pelbagai sumber.
|
|
Kesepaduan standard
pembelajaran
|
:
|
Sains dan teknologi dan fizikal
|
|
Objektif
|
:
|
1. Mengenali
buah-buahan tempatan.
2. Menjawab soalan
dengan menggunakan bahasa yang sesuai.
3. Mencari
maklumat daripada laman web
4. Menulis
karangan berdasarkan maklumat yang
dicari.
|
|
Bahan
|
:
|
CD, Cd
player, carta lagu, kad perkataan, gambar dan video
|
|
LANGKAH
|
ISI
|
STRATEGI
|
SUMBER / BAHAN
|
CATATAN
|
Set Induksi
( 5 minit )
|
Senikata Lagu
Lagu buah-buiahan
|
-Murid dipaparkan dengan lagu “buah-buahan”
- Murid menonton dan menghayati lagu tersebut.
-Murid-muridn menyanyi mengikut senikata pada carta lagu.
|
Carta
lagu
Komputer riba
LCD
|
MI :
Muzik dan pergerakkan
Bahasa dan Komunikasi
|
Langkah I
( 10 minit )
|
-Nama buah-buahan tempatan
-ciri-ciri buah-buahan tempatan.
|
-Guru menunjukkan gambar buah-buahan dalam slaid power point dan bersoal jawab
dengan bahasa yang mudah dan menggalakkan murid bercerita.
-Guru
menunjukkan beberapa contoh buah-buahan dan menerangkan tentang kebaikan
buah- buahan
|
-Gambar
Komputer riba
LCD
-Buah-buahan sebenar.
|
Penggabungjalinan:
Bahasa dan komunikasi
Perkembangan kognitif
MI :
Prasains dan bahasa.
|
Langkah II
( 5 minit )
|
Petikan tentang buah-buahan tenpatan
|
-Murid membaca petikan
- Guru berbincang tentang isi petikan dengan
guru
-Guru meberikan latihan bacaan
-Murid menjawab soalan secara lisan.
|
Teks
|
|
Langkah III
( 25 minit )
|
Mencari maklumat
|
-Gurun memberi tugasan kumpulan
-Murid dibahagikan kepada 6 kumpulan
- Setiap
kumpulan diberi satu buah
- Setiap kumpulan perlu mencari maklumat tentang
buah yang diberi daripada blog yang dihasillakan oleh guru -
http://nanthinee-bahasamalaysiatahun5.blogspot.com/
-Setiap kumpulan akan menyampaikan hasil
pencarian mereka di dalam kelas.
-Guru
membimbing murid.
|
Komputer
Internet
Kertas mahjung
Pen marker
|
KB-menyenarai
KP –kontektual
Bertoleransi
Bekerjasama
|
Langkah IV
( 10 minit )
|
Latihan
|
-Menulis esei tentang buahan tempatan
- Guru
membantu murid merancang rangka karangan
-guru membimbing semasa menulis karangan.
- Latihan tambahan-
Murid
perlu membuat sebuah replika buah-buahan yang diminati secara individu.
|
Kertas esei
|
-perkembangan kognitif
|
Penutup
( 8 minit )
|
Menjaga kebersihan dan menyatakan buah-buahan
adalah baik untuk kesihatan.
|
-Guru menerangkan kepada murid tentang
kebaikan makan buah-buahan kerana ia baik untuk kesihatan.
P&P hari ini berakhir dengan nyayian lagu
buah-buahan
|
Penerapan Nilai :
Menjaga kebersihan
Bersyukur
|
No comments:
Post a Comment